Cum a privit Epicur moartea? O expunere a lui Irvin Yalom.

pics. by Melih Akkus, from Pexels

         Cunoscutul psihoterapeut existențialist Irvin Yalom evocă argumentele lui Epicur în favoarea eliberări de terifianta frică de moarte. Acestea sunt: 1. mortalitatea sufletului, 2. nimicnicia absolută a morții și 3. argumentul simetriei (Yalom, 2011, p. 68).

         Să le luăm pe rând. În primul rând, spre deosebire de Socrate, a cărui consolare, în chiar ceasul morții sale, se hrănea din credința în nemurirea sufletului, Epicur a marcat teza că moartea presupune o încetare absolută a conștiinței, o anihilare totală a persoanei umane, astfel încât, pentru aceasta, viața de apoi nu are nici un sens sau vibrație, persoana nu va fi nevoită să se confrunte cu moartea, deoarece nu va fi cine s-o confrunte. Nu vom avea, subliniază Yalom, „conștiință, nici regrete pentru viața pe care am pierdut-o, nici motive să ne temem de zei” (Yalom, 2011, p. 69).

         În al doilea argument, filosoful grec, postulează ideea că moartea nu poate fi percepută: „de ce să ne temem de moarte, când n-o putem percepe niciodată” (Yalom, 2011, p. 69). Sufletul, interpretează Yalom, „este muritor și se dispersează în momentul morții” (Yalom, 2011, p. 69), el neputând percepe moartea, moartea va rămâne nepercepută în mod absolut. De aici ideea că moartea este o nimicnicie absolută. Acest aspect al ne-tangenței dintre noi și moarte, exprimat de Epicur, a rămas mereu actual: „Cu alte cuvinte: unde sunt eu, moartea nu este; unde este moarte, nu sunt eu” (Yalom, 2011, p. 60).

         Al treilea argument, cel al simetriei, pune pe tapet ideea că starea de non-ființă a persoanei decedate, este identică și simetrică cu cea de non-ființă de dinainte de naștere. Dacă nu ne punem problema abisului de dinainte de nașterea noastră, de ce să ne teme de abisul de supă moartea noastră? Yalom se află în asentiment cu Epicur: „Personal, mi s-a parut de multe ori confortabil sa mă gîndesc că cele doua stări de nonființă — cea de dinainte de naștere si cea de după moarte — sunt identice și că ne temem atât de mult de a doua groapă de întuneric și atât de puțin de prima” (Yalom, 2011, p. 70). 

  

Bibliografie:

YALOM, Irvin. (2011). Privind Soarele în Față. Cum să Înfrângem Teroarea Morții. Traducere de Ștefania Mihalache. Bucurști: Editura Vellant.

Autor articol
Călin Taloș