Postul este o practica iudeo-crestina care consta în abtinerea de la consumul obisnuit de alimente si/sau bauturi. ASPECTUL ALIMENTAR AL POSTULUI. Postul poate presupune abstinenta alimentara totala pentru un timp de una, trei sau mai multe zile, postul lui Moise si al Esterei (Exod 34:28; Estera 4:16). Postul de mai multe zile este un post extins. Exista si forma ampla a acestui post, cea impusa de împaratul din Ninive cetatenilor sai, care cuprindea atât oamenii cât si vitele, boii si oile (Iona 3:7). Exista si postul ca abstinenta alimentara stricta pe o durata de patruzeci de zile, postul Domnului Isus (Luca 4:1-4). Abtinerea de la consumul de carne, de la alte specialitati sau bauturi deosebite, este un post care se reduce la o alimentatie frugala, de jale, l-am putea numi postul lui Daniel si Ioan (Daniel 10:3; Matei 3:4). ASPECTUL EMOTIONAL AL POSTULUI. Sub aspect emotional postul presupune deopotriva cugetarea asupra unei crize profunde si sentimentul care însoteste aceasta reflectare în mod natural, cel de jale, tristete sau chiar de dezolare. Acest aspect este redat atât de textul din 2 Samuel 12:15-18, când David jeleste îmbolnavirea copilului, cât si de textul din Matei (Matei 9:14-16; Marcu 2:19) când Mântuitorul asociaza postul cu jalea. ASPECTUL COGNITIV SI COMUNIONAL. În textele din Marcu 2 si Matei 9, Isus Hristos considera inoportun postul pentru ucenicii Sai deoarece acestia se aflau în compania Sa binecuvântata. Postul, spune Domnul Isus, va deveni oportun abia atunci când „va fi luat mirele de la ei”, adica atunci când El nu va mai fi o prezenta vizibila, si când, prin consecinta, vor resimti criza comuniunii concrete cu El si a comunicarii cu Dumnezeu. Abia atunci postul se va justifica. Prin urmare postul este un mijloc extrem de exprimare a nevoii acute de întâlnire cu Dumnezeu, cu Hristos, si de receptare a voii Sale. Prin post dobândim o sensibilitatea aparte de discernere a cuvântului lui Hristos si harul comuniunii subiective, dar reale, cu El. Nu ne mira faptul ca Apostolul neamurilor, a fost pana de argint a bisericii prin care ne-au fost revelate atâtea taine. El a pretins bisericii îndeletnicirea cu postul (1 Cor. 7:5), dar el însusi se regasea adesea în practica aceasta (2 Cor. 6:5, 11:27). Din post s-au nascut epistolele si din iubire misiunea în continentul nostru. În cadrul întâlniri cu Domnul, din ziua de post, unele nevoi gasesc solutii si unele întrebari descopera raspuns. Acesta a fost si cazul în care fratii din Antiohia, coplesiti de întrebari sau marcati de crize de ordin organizatoric si eclesial, când probabil macinati de chestiuni legate de viitorul misiunii bisericii si de persoanele care ar pautea sa o realizeze, aveau nevoie de discernamânt si calauzire. Prin urmare Duhul Sfânt le-a vorbit, si asa sau pus bazele misiunii externe. Pentru ca postul expune credinciosul la comuniunea cu Dumnezeu, aceasta practica trebuie însotita de rugaciune (Daniel 9:3; Matei 17:21, Marcu 9:29; 1 Cor. 7:5). ASPECTUL TRANFORMATOR AL POSTULUI. Prin post inima îsi ascute simturile, iar mintea îsi deshide orizontul cuprinderii gloriei lui Dumnezeu. Reflectarea asupra diferentei uluitoare dintre sfintenia lui Dumnezeu si pacatosenia noastra poate produce pocainta. Desigur, exista deviatii dureroase de la acest curs spiritual posibil. Mântuitorul, de exemplu, recurge la o pilda pentru a le pune în evidenta. În pilda cu fariseul si vamesul, cel dintâi postea fara pocainta, însa cel de-al doilea s-a pocait fara a posti. Postul autentic trebuie însotit de pocainta. Ioan Crisostom, episcopul bisericii din Constantinopol, spunea ca atunci când postim nu trebuie s-o facem numai cu gura, abtinându-ne de la hrana trupului, ci trebuie sa postim si cu ochii si sa nu ne lasam privirea distrasa de pacat, astfel încât atunci când vedem un prieten apreciat pentru succesul dobândit sa nu-l invidiem, sa postim si cu urechile, nedând curs bârfelor nocive si rautacioase, sa postim cu mânile si picioarele, astfel încât atunci când ne întalnim cu raufacatorul nostru sa ne împacam cu el, iar când întâlnim un sarac sa-i sarim degraba în ajutor (John Chrysostom, https://www.redeemer.com/learn/prayer/prayer_and_fasting/fasting_basics). RUGACIUNE: Doamne îti multumesc pentru toate mijloacele pe care le folosesti pentru edificarea mea si intarirea credintei mele. Iti multumesc pentru post si harul de a posti. Ajuta-mi sa ma deprind cu postul, sa descopar prin Duhul Sfânt, care-mi poate lumina mintea si misca inima, voia Ta in privinta sfintirii mele, ajuta-mi sa descopar planul Tau în privinta slujirii la care m-ai chemat si caile de iesire din probleme pe care le am si luptele pe care trebuie sa le duc! Stai lange mine, ca sa nu ma clatin! Amin.

Autor articol
Calin Talos