Norman Geisler raspunde unei serii de obiectii privitoare la logica. Le vom trece în revista, în mod parafrazat, dupa cum urmeaza. 1. Daca folosim si valorizam logica atunci aceasta devine mai importanta decât Dumnezeu. Raspuns: Nu, logica este doar un instrument pe care-l folosim pentru a-l descoperi pe Dumnezeu într-un mod coerent si exprima într-un mod sistematic. Noi stim ca daca nu ar fi existat Dumnezeu, atunci nici capacitatea noastra de gândire nu ar fi fost posibila (Geisler si Brooks, 1990, p. 20). 2. Prin utilizarea logicii Dumnezeu devine obiectul ei, ajungând sa fie constrâns de logica noastra. Raspuns: Nu noi am inventat logica, ci aceasta deriva din Dumnezeu. În al doilea rând, prin logica, noi nu-l analizam/judecam pe Dumnezeu, ci doar asertiunile noastre despre Dumnezeu. Si, în al treilea rând, atunci când ne folosim de logica pentru a cântari corectitudinea afirmatiilor noastre despre Dumnezeu, noi nu ne raportam la un standard dinafara lui Dumnezeu astfel încât sa credem ca exista ceva superior Lui. Dimpotriva, prin intrumentarea logicii, noi, în fapt, ne exprimam dependenta de Dumnezeu, din care provine logica (Geisler si Brooks, 1990, p. 20). 3. Logica este o forma de rationalism, iar rationalismul este perimat. Raspuns: A fi logic si a fi un rationalist sunt doua lucruri diferite. Un rationalist accede la adevar pe temeiul ratiunii, nu pe baza datelor empirice, iar o persoana logica incorporeaza în judecatile ei si date de ordin empiric, evidente ale lumii concrete (Geisler si Brooks, 1990, p. 21). 4. Biblia ne spune ca Dumnezeu face si ceea ce este imposibil pentru oameni. Nu presupune aceste lucru faptul ca Dumnezeu nu este constrâns de limitarile impuse de logica? Raspuns: Da, Dumnezeu poate face ceea ce este imposibil din punct de vedere uman, însa nu face ceea ce este imposibil în mod actual. Adica, El poate umbla pe ape, trece prin zidul unei cladiri, poate fi în mai multe locuri în acelasi timp, poate învia morti, vindeca bolnavi, deoarece El este Spirit atotputernic, însa El nu va face ceva ce este o contradictie actuala. Si anume, Dumnezeu nu va mintii, deoarece minciune intra în contradictie cu faptul ca Dumnezeu este adevarul. De aceea Evrei 6:18 precizeaza ca „este cu neputinta ca Dumnezeu sa minta” (Geisler si Brooks, 1990, p. 21-22). 5. Din moment ce Dumnezeu a creat legile logicii, atunci de ce El nu le poate încalca, asa cum a încalcat legile naturii în împrejurarile în care a performat miracole? Raspuns: Aici trebuie facuta urmatoare diferenta, legile naturii sunt desrieri ale modul în care opereaza lucrurile naturale, în timp ce legile logicii sunt reguli care dicteaza modul în care trebuie sa opereze mintea noastra. Cele dintâi sunt descriptive, în timp ce legile logicii sunt prescriptive (Geisler si Brooks, 1990, p. 23). Nu cumva doctrinele despre Sfânta Treime, Întruparea lui Hristos si predestinare sunt o încalcare a legilor logicii? Raspuns: Desi aceste doctrine depasesc prin complexitate capacitatea umana întelegere deplina, totusi aceste doctrine nu sunt în contradictie cu logica. Iata de pilda, învatatura despre Sfânta/Dumnezeiasca Trinitate, nu exista nimic ilogic în faptul ca Fiinta lui Dumnezeu este constituita din trei Persoane co-egale si co-eterne, problema nu consta în logicitatea/coerenta acestei învataturi, ci în faptul ca nu are corespondent în lumea noastra, lume în care întalnim fiinte limitate constituite dintr-o singura persoana. Dar este logic sa admitem ca o Fiinta infinita poate fi constituita din trei persoane distincte (Geisler si Brooks, 1990, p. 23-25), asa cum nu este ilogic sa spune ca Dumnezeu cunoaste tot ce se intampla peste tot în univers deoarece El, fiind Dumnezeu, este atotprezent. Ne putem astepta, asadar, ca Dumnezeu, o Fiinta infinita, sa fie multipersonal. [Bibliografie: Geisler, L. Norman and Ronald M. Brooks. (1990). Come, Let Us Reason, An Introduction to Logical Thinking. Michigan, Grand Rapids, Baker Publishing Group, Baker Books.

Autor articol
Calin Talos